Technika

sigma-50mmOpomíjeným předpokladem fotografa je nejen originální myšlenka a osobitý pohled (spjatý s životním náhledem), ale stejně tak skutečná, profesionální výbava. Ačkoli označení profesionální fotograf v sobě již nese premisu odbornosti, je třeba si uvědomit, že v dnešní době neexistují, bohužel, žádné požadavky technické ani vědomostní (obecná kritéria), aby se člověk, má-li mnohdy jen dostatek „drzosti“,  nemohl profesionálem označit.  A tak je situace mnohdy nepřehledná a obdobná jako u netrpělivého lékaře – chirurga s pilkou ze své dílny, otevírajícího si svoji „živnost“. Naštěstí to není náš případ! Ačkoliv výbava nezajišťuje a priori kvalitní fotografie (nakolik je tu stále faktor „fotograf“ – stejně jako člověk a jeho přinejmenším technické, estetické i životní ponětí, jež dává do své fotografie) přesto je nutnou podmínkou, má-li mít profesionalita v názvu i své praktické místo a opodstatnění. Profesionální výbava fotografa je jeho bazální transparentností a nutností. I z tohoto důvodu jsme přesvědčeni o důležitosti seznámení se s naší technikou a postupy zpracování. Na základě technických daností a estetického cítění totiž fotografie otevírá cestu různým pohledům a možnostem, kdy její využití je nejen otázkou kreativnosti, smyslu pro detail, ale rovněž i upřímné zaujatosti. Jakmile člověk nastoupí na tuto cestu, začne být unášen vědou optiky a celé techniky, stojící v pozadí díla fotografie a jeho mnohých spojnic, hledá nové možnosti, stejně jako při fotografování, aby neupadl časem do pouhé rutiny. Takovýto fotograf bude chtít proto vždy vytvářet dílo s vypovídající a adekvátní hodnotou. Naše technická výbava a cit je onou premisou, s níž můžeme klientům, stejně jako návštěvníkům naší stránky, nabídnout požadovanou kvalitu. Ve výsledku pak mluví za naši práci jistě samotné fotografie, na nichž se aplikované postupy, úhel pohledu a technika podílí. Jaký je rozdíl mezi full frame a „klasickou“ zrcadlovkou; jak dalece se jeví souvislost mezi tělem fotoaparátu a grafickou kartou počítače; jaký rozdíl je nejen u standardních, ale i kalibrovaných monitorů od profesionálních; proč volíme výhradně pevná ohniska oproti zoomovým či jakou část zabírá úprava fotografií a k čemu je nutná, to vše se skrývá v následujícím popisu, jehož ambicí není vyčerpatelnost tématu, ale seznámení s procesem, odkrývající nutné souvislosti, vedoucí k profesionálnímu dílu a jeho transparentnosti.

Fotoaparát Nikon D810

nikon-d810Nikon D810 je profesionální digitální zrcadlovka (DSLR) vybavena obrazovým snímačem full frame (FX – který má velikost snímacího čipu rovnu velikosti plného políčka kinofilmu používaného u klasických fotoaparátů, tj. 36 × 24mm. Výroba full-frame čipů je oproti menším čipům, např. DX, které jsou levnější náhradou, bohužel, často užívanou i u profesionálů, technologicky náročná) pro bezkompromisní výsledky s 36,3 miliony pixelů bez antialiasingového filtru (OLPF), nabízející vynikající úroveň detailů. Digitální fotoaparáty s full-frame čipem jsou tedy dražší a jsou orientovány na segment náročných uživatelů a profesionálů. Hodnota ISO (citlivost čipu) začíná na čísle 64 (lze nastavit i 32; čím menší ISO, tím se snižuje možnost šumu, tzv. zrníček). O zpracování obrazu se stará výkonný procesor EXPEED 4 s možností pořizovat až 5sn./s. Jeho 51 bodový AF modul Multi-CAM 3500FX (automatické zaostření) zajišťuje získání nejostřejších možných výsledků v oblasti vysokého rozlišení. Více o specifikaci a zkušenostech s fotoaparátem Nikon D810 si můžete přečíst i ZDE, v kompletní odborné recenzi. Tělo fotoaparátu je ovšem jedna věc, a v podstatě nemáte v rukou dosud „nic“, nemáte-li k němu špičkovou optiku.


Pevné objektivy řady Sigma a Sigma ART

sigma-35mm-1-4Jsou to právě objektivy, kde fotograf musí hledat mnohdy lepší řešení, než se nabízí u objektivů výrobce fotoaparátu, jehož užívá a investovat v součtu daleko více finančních prostředků než za vysněné tělo samotného fotoaparátu. Pro nejlepší výstup představuje u nás práce výlučně s pevnými, vysokosvětelnými objektivy vynikající řady Sigma, Sigma ART, pokrývající k naší práci rozsah ohnisek od 20 do 150mm. Jejich kvalitu ocení člověk nejen v recenzích (např. na stránce www.dxomarkt.com), ale předně v krásně prokresleném snímku do nejmenších detailů, krásné sytosti barev, při fotografování za nižších světelných podmínek a v požadovaném bokeh (rozostření pozadí), kdy zachycený objekt při nízkém clonovém čísle krásně vystoupí do popředí. Oproti „klasickým“ zoomovým objektivům mají „pevná skla“ naprosto minimální zkreslení a každé ohnisko jako by mělo nadto svoji duši. Zoomové objektivy mají však výhodu větší praktičnosti. opticke-cleny-sigma-art-35mmOdpadají Vám především výměny objektivů. Z naší praxe jsme se však přesvědčili, že tématicky, volbou pevného ohniska, není třeba tento domnělý komfort řešit a člověk si může tzv. „zazoomovat“, jeli třeba, vlastníma nohama. Člověk s pevným ohniskem musí u snímku více přemýšlet nad kompozicí, což je vždy přidaná hodnota pro výsledný efekt. Díky full frame (FX) snímači s kvalitními objektivy můžeme zhotovit takřka jakýkoli výřez bez očividné optické vady (samozřejmě vše do jisté míry a v porovnání s DX snímači) V naší fotografii nám ani Vám neunikne žádný detail… Objektivy Sigma se mohou chlubit kvalitním dílenským zpracováním přímo z Japonska a nekonformním optickým členěním, kdy v ruce člověk cítí vskutku „kus skla“.


SIGMA 20MM F/1.4 DG HSM ART

sigma-art-series
SIGMA 35MM F/1.4 DG HSM ART

SIGMA 50MM F/1.4 DG HSM ART

SIGMA 85MM F/1.4 DG HSM ART

SIGMA 150MM f/2,8 EX DG OS HSM MACRO

SIGMA USB dock pro Nikon

Pro přesnou kalibraci využíváme pro naše objektivy Sigma dokovací stanici Sigma USB dock pro Nikon. Ta řeší přesné seštelování objektivu (autofocusu/AF) k tělu fotoaparátu, aby nedocházelo k základním problémům, které se mohou v součinnosti fotoaparátu a objektivu objevovat – a to tzv. front focus a back focus, což znamená ostření „za“ či „před“ zaostřený bod. Důležitost přesnosti autofocusu netřeba zmiňovat, chceme-li především na nízké cloně mít krásně zachycený vybraný dezail či při zátiší nechat vyniknout právě to místo, na nějž ostříme. Dokovací stanice se dodává společně se SW, který aktualizuje firmware objektivu. Takovéto nastavení objektivu je jediného druhu a umožňuje jej v současné době výhradně společnost Sigma (nově i Tamron) jako přidaný bonus k již tak skvělým objektivům, které nabízí a jichž využíváme právě v řadě ART. Nutno však dodat, že pro precizní ostrost je nejlépe fotit v manuálním ostření skrze prstenec objektivu.

Blesk Metz 64 AF-1 Digital Nikon

metz-64-af-1-flash-mecablitz-digital-nuovo-per-nikon-fowa-nero-black-231452985455-500x377

Blesk Metz 64 AF-1 Digital s rozsahem ohnisek 24 – 200mm, je řazený jako vrchol mezi blesky Metz. Disponuje plně otočným hlavním reflektorem, doplňkovým sekundárním reflektorem, automatickými a TTL zábleskovými režimy (automatické propojení s čipem objektivu a fotoaparátu), motorickým zoomem a dalšími funkcemi, které zpříjemňují jeho používání a usnadňují dosažení výtečných výsledků a možnosti různé kreativity při osvětlení. Hlavním faktorem pro naše využití je jistě jeho vysoké směrné číslo (nejvyšší v rámci systémových blesků), což činí z blesku, Metz 64 AF-1 Digital, jednu z nejsilnějších kompaktních zábleskových jednotek na světě. Blesk umožňuje rovněž skrze velký, osvětlený grafický dotykový displej s automatickým otočením zobrazit hodnoty i při fotografování na výšku. Blesk využíváme především jako odrazné světlo o strop (bílý) či odraznou desku. V jistých případech jej využíváme dálkově jako odpalovací jednotku, zaručující nám v celkovém využití zachování přirozeného světla a nižší ISO hodnoty (citlivost světla které určuje, jak citlivý je film či jak „citlivě“ se chová digitální čip.) pro minimalizaci jakéhokoli šumu, tedy ztrátě kvality na fotografiích především v nedostatečně osvětlených místnostech, kde se nám výše ISO bez užití blesku šplhá nad 400. Stejně tak lze ale blesk efektivně využít v protisvětle, kde se nám vyrovnávají místa v běžném snímání přesvícená s tmavými (např. východ Slunce či obecně expozice, zabraná vůči jinému ostrému světlu). Na obrázku je znázorněná fotografie laparoskopie s užitím blesku Metz AF-1 Digital Nikon, díky jehož užití a nastavení fotoaparátu jsme docílili snímku bez přepalu dopadajícího operačního světla. Nezapomenutelnou výhodou je i extrémně rychlé dobíjení baterií cca do 1,1s za použití baterií Panasonic Eneloop PRO a nepřehřívání výbojky, s nimiž má mnoho konkurentů problém.

cg247-rada-cg-stMonitor Eizo 247 řady CG a 30-ti bitová hloubka barev

Monitory Eizo patří nejen ke špičce v lékařském prostředí při využití v sonografii, ale rovněž ve fotografickém a grafickém prostředí. Netvrdíme, že je to jediný „správný“ monitor, každopádně jsme na něj právem hrdí, nakolik zde se v rámci profesionální fotografie dostáváme na laťku, která i u skutečných profesionálů bývá výjimečná, a tak můžeme v celosti nabídnout vskutku to nejlepší. Velký barevný prostor monitoru, který používáme, reprodukuje 99% barevného prostoru AdobeRGB, který zajišťuje nejširší barevný gamut (barevný rozsah) a 100% adobergb_srgb_comparisonsRGB, díky čemuž jsou snímky zobrazovány naprosto přesně. Uvidíte zářivě modré nebe a sytě zelené lesy – na rozdíl od monitorů s pouhým barevným prostorem sRGB. I pro tisk skýtá monitor EIZO řadu významných předností: Pokrývá téměř celý barevný prostor CMYK (pro tisk). Přímo na obrazovce předem vidíte vzhled budoucího výtisku, a můžete si tak odpustit zkušební či přímo nepodařené výtisky. Pohled fotografie na monitoru naprosto koreluje s jeho tištěnou podobou. Na LCD obrazovkách působí tmavší odstíny často vybledle nebo neurčitě. True-Black vylepšuje kontrastní poměr a tmavé odstíny dosahují požadované hloubky, což platí zejména pro sledování monitoru z boku. Náš monitor disponuje nadto integrovanou kalibrační sondou, která v řádných intervalech vždy nakalibruje monitor na správné hodnoty. 

Proč 30bit, tedy více jak 1 miliardu barev na snímku?

false-black-cs-1Díky 10bitové reprodukci barev (na R+G+B = celkem 30bit) na základě 16bitové tabulky LUT můžeme využívat ohromné barevné spektrum. V každém momentu máte k dispozici více jak miliardu barev. To je 64krát více než u 8bitové, klasické reprodukce (a monitoru). Odstupňování barev je jemnější a rozdíly sousedních barev jsou menší. Z tohoto důvodu, ačkoli je lidské oko schopné rozeznat „jen“ 360 000 barev, má 30-ti bitová reprodukce význam v působivé plastičnosti a barevných přechodech. Tuto vlastnost lze ocenit především na výsledné fotografii. V rámci postprodukce oceníte vyšší počet stupňů šedé. Je-li aktivní 10bitový rozsah odstínů šedé, zobrazuje se o 6 až 14 % více stupňů šedé.

(obr. vlevo – klasický monitor, vpravo monitor EIZO)

 

10-bit-colordepth-cz-cspřechody barev a jejich zobrazení na monitorech a ve fotografii

 

technika-123Pro práci s monitory EIZO a v postprodukci, především skrze programy Adobe Photoshop, Adobe Photoshop Lightroom; v grafice Adobe Illustrator a Adobe InDesign, potřebuje profesionální fotograf, aby mohl odvést ty nejlepší možné služby a výsledky, další dva technické požadavky. Za prvé výkonnou grafickou kartu. My používáme nVidia Quadro K2200, která umožňuje zobrazit maximální barevnou hloubku a je stejně tak kompatibilní s následnou postprodukcí v programech Adobe Photoshop. Druhým požadavkem je nutný, adekvátně výkonný procesor PC. K naší práci využíváme profesionální stolní počítač Dell s procesorem Intel Xeon Inside. Profesionální stolní počítač nemůže nahradit žádný notebook, nakolik by výkon grafické karty, která zobrazuje 30bit, nebyl schopný co jen uchladit. V součinnosti s EIZO monitorem je pak rovněž nutné používat namísto HDMi dosud ještě méně známý (z hlediska laika) Displayport.

Postprocessing neboli zpracování

5Je samostatná kapitola, kde se skloubí zkušenost i estetické cítění. Základním programem pro úpravu fotografií v RAW formátu (což je laicky řečeno „syrový“ formát či digitální obdoba „negativu“, z níž můžete „vytáhnout“ potřebné barvy) využíváme Adobe Photoshop Lightroom. V něm dochází ke zpracování snímků a vyhraní si s detaily, které jsou nutnou součástí práce fotografa a hrají kýžený efekt pro výsledný dojem. Složitější úpravy následně mohou probíhat v samotném Adobe Photoshop či jiných programech či plug-inech, kde můžeme se snímky přímo i manipulovat. Právě zde, kde nastupuje hlavní úloha fotografa, mnozí končí či odbudou úpravu pouhou saturací barev. Padající kolmice, základní chyba, není ojedinělou ukázkou takové práce a vyvstává otázka, jak dále, je-li základní bod opomenut, fotograf s fotografií dále pracoval. Čas věnovaný v postpocessingu je u profesionála přinejmenším 4x tak časově náročný (od typu zakázky) jako samotné fotografování. Jedná-li se i o určení šíře zakázky, jeho ceny, vždy je nutno brát v potaz i tento čas, který zreálňuje, krom výbavy, výslednou hodnotu produktu. Ve spojitosti a s vysvětlením klientovi, co za své peníze dostane a skrze co, se může člověk vyhnout přecenění i podcenění zakázky a jeho hodnota nabývá transparentnosti v očích zákazníka, který se do té doby o fotografii přirozeně nezabýval do hloubky či alespoň ne do té míry, aby byl schopný postřehnout zásadní rozdíly v přístupu a kvalitě. Na obrázku níže (Kostel sv. Alžběty z Oravské dědiny) je zobrazena fotografie před a po zpracování. Jejím klíčovým zpracováním bylo prosvětlit nejen stinná místa, ale navrátit barvy hlavnímu oltáři. Technické parametry: objektiv Sigma ART 35mm, ISO 64, čas závěrky 10s (použití stativu), clona 13.

fdgfd


krt-1Z psychologického hlediska pro nás fotografie představuje možnost zachytit tři aspekty života – tělo (kompozici), duši (expozici) a ducha (myšlenku), které jsou vyjádřeny i v našem logu. Tímto způsobem můžeme pracovat se světlem i tmou, odedávnými principy, tvořícími Jednotu. Cílem není saturace a nadsázka viděného, nýbrž očištění všech tří složek – cit a láska k detailu a životu. Tímto způsobem dospívali alchymisté ke kameni mudrců, člověk k nesmrtelnosti a fotografie k možnému umění. Díky tomu pro nás fotografie znamená nadšení, a můžeme tak zachytit reálnost okamžiku, reálnost toho života, jenž žijeme a chceme žít. Tato reálnost je rovněž i Okem samotného fotografa! Fotografie se totiž těsně vážně s viděním světa každého člověka, překračujícího spoušť jeho fotoaparátu. Tak jako jsou sny schopny vypovídat o duši člověka, stejně tak jsme přesvědčeni, že v sobě fotografie skrývá psychologickou výpověď. Honba za unikátním snímkem ve smyslu „zvláštnosti“ pro nás představuje slepou, a do jisté míry i bezduchou cestu, a opovržení krásou a stíny reálně prožívaného života. Ten v sobě totiž nenese černobílé ani přesaturované vyjádření, nýbrž se snaží zachytit podstatu toho, co jest. Naším cílem je i proto nevytvářet ve fotografii pózy a stylizace, nakolik si myslíme, že fotografie a dobrý fotograf se na ně nemusí spoléhat. Byla-li řeč o „duši“ fotografa, pak právě zde se otevírá nebo uzavírá jeho vlastní invence.

spol


Photoshop a jiné plug-iny

Pro práci s manipulací snímku, kde můžeme napravit chyby (například skrze retušování nebo skládání více vrstev na sebe) či zpracovávat rozmanité montáže, využíváme program Adobe Photoshop. Škála možností je vskutku široká. Základním nedorozuměním ovšem je, má-li člověk za to, že je Photoshop zázračný program, který  nepotřebuje kvalitní fotografii a vše udělá za nás. Pro naši práci představuje Photoshop možnosti, které otevírají nové pohledy pro ztvárnění fotografie a udává jim, je-li to třeba, například větší dynamiku. Stejně tak se může stát Photoshop jistým předstupněm pro grafické programy (zpracování obrazů, práce s maskami atd.), které následně užíváme v programu Adobe Illustrator. Photoshop nám nabízí i různé plug-iny (placené i neplacené), s jejichž filtry můžeme docílit kreativního zpracování snímku a rozvinout tak svoji představivost a fantazii. Je-li pro tuto představivost dána umělecká potencialita, pak výsledek může být dalším a zajímavým úhlem pohledu.


Zpracování snímku do podoby impresse.

Tiskárna: Canon Pixma PRO-1

pixmaTiskárna PIXMA PRO-1 vytváří barevné i černobílé výtisky v profesionální kvalitě až do formátu A3+ a díky vysoké úrovni produktivity je ideální tiskárnou pro využití ve studiích a na komerčních výstavách. Nabízíme profesionální kvalitu obrazu s jedinečným systémem 12 pigmentových inkoustů, který významně rozšiřuje barevný gamut a je vybaven optimalizací barevnosti Chroma Optimizer pro dokonale jednotný lesk a jasnou a ostrou černou. Díky naší technice získáte z fotografie to nejlepší.