Vzkříšení
420 Kč
Vzkříšení, vrcholné beletristické dílo Lva Tolstého, jedinečné svým sociálním a psychologickým přesahem, představuje monumentální rozbor společnosti a člověka v ní, a to nejen Ruska konce 19. století. Na příběhu knížete Dmitrije Něchljudova a Jekatěriny Maslovové, prostitutky, obviněné ze zabití a krádeže, nás zavádí Tolstoj postupně do víru osudů nejen hlavních hrdinů, ale zároveň i do všech vrstev společnosti – do zákoutí každé duše, spolupodílející se tak pečlivě, jakoby v paktu, na panujícím klamu života a jeho utrpení.
Vzkříšení
S geniálností své vypravěčské formy i myšlenky, odhaluje Tolstoj podstatu soudnictví, vězeňství, celé státní správy, opilosti a nadutosti lidí, kdy všichni, namísto lásky k bližním, přijali skrze zákony, předpisy a nařízení onu jedinou jim nutnou filosofii k ochraně zhovadilého života: krutost člověka vůči člověku – vše to při vyndávání třísky z oka svých bratří, aniž by kdo shledal trámu ve vlastním oku.
Kdo je tím vším vinen, kde rozplést klubko onoho nerozumného života, mučit a ubližovat, lhát sobě i druhým, přivádět lidi v mravní a fyzickou bídu (přímo i nepřímo), obcházet svědomí a umrtvovat jej, musí se ptát spolu s Něchljudovem každý čtenář. A stejně jako není znát Nechljudovovi ihned odpovědi, není jí znát žádné duši, je-li dosud ovinuta klamem společnosti, představou, že pohodlí a opilost (mít se tzv. dobře a být uznávána mravně stejně zdivočelými lidmi), je oním štěstím a cílem života, namísto lásky a její oběti.
Román Vzkříšení se svou hloubkou, Něchljudov se svým vnitřním rozporem, řadí se k tomu nejlepšímu, co dala světová literatura člověku. Dnes, stejně jako před více jak 120 lety, kdy bylo Vzkříšení napsáno (1899), není toto dílo o nic méně aktuální a bude jím do té doby, dokud pokrytectví, násilí člověka nad člověkem, bude se od dětství vnucovat lidem jako onen rozumný, ba z přirozenosti ustanovený či dokonce nejlepší možný pořádek.
»Prostě se jich bojím. A skutečně, ti lidé jsou hrozní. Hroznější lupičů. Lupič přece se může slitovati, oni však politovati nemohou; jsou zabezpečeni před lítostí, jako tyto kameny před vegetací. Tímhle jsou hrozní. Říká se, že Pugačevové a Razinové jsou hrozní. Tito jsou tisíckrát hroznější!« myslil dále.
»Kdyby byla dána psychologická otázka: jak to udělati, aby lidé naší doby, křesťané, humánní, prostě dobří lidé, vykonávali nejhroznější zločiny, aniž by se cítili vinnými, — tu je možné jen jedno řešení: je třeba, aby bylo totéž, co jest, je třeba, aby tito lidé byli gubernátory, inspektory, důstojníky, policajty, tj. aby za prvé byli přesvědčeni, že tu jest něco, co se nazývá státní službou, kde možno zacházeti s lidmi jako s věcmi, bez lidského, bratrského poměru k nim, a za druhé, aby lidé byli právě touto státní službou spoutáni tak, aby odpovědnost za následky jejich jednání s lidmi nepadala na nikoho odděleně.
Mimo tyto podmínky není možné za naší doby páchati takové děsné věci, jako ty, které jsem nyní viděl. Všechno záleží v tom, že lidé myslí, že jsou okolnosti, v nichž je možno zacházeti s člověkem bez lásky, ale takových okolností není. S věcmi možno zacházeti bez lásky; je možno káceti stromy, dělat cihly, kovat železo bez lásky; ale s lidmi nelze zacházet bez lásky, právě jako nelze zacházeti se včelami bez opatrnosti. Taková je povaha včel. Počneš-li s nimi zacházeti bez opatrnosti, tu uškodíš jim i sobě. Totéž je s lidmi.
A nemůže to býti jinak, protože vzájemná láska mezi lidmi jest základním zákonem života lidského. Je pravda, že se člověk nemůže donutiti, aby pracoval, ale z toho nenásleduje, že je možno zacházeti s lidmi bez lásky, obzvláště, když od nich něčeho žádáš. Necítíš-li lásky k lidem, klidně seď,« myslil si Něchljudov, obraceje se k sobě.
»Zajímej se o sebe, o věci, o co chceš, ale jen ne o lidi. Jako jísti můžeš beze škody a s užitkem jen tehdy, když se ti chce jísti, tak i s lidmi můžeš zacházet s užitkem a beze škody jen tehdy, když miluješ. Dovol si jen chovati se k lidem bez lásky, jako ses ty choval včera k švagrovi; a nebude mezí krutosti a zvířeckosti v chování k jiným lidem, jak jsem to viděl dnes, a nebude mezí tvému utrpení, jak jsem to poznal z celého svého života. Ano, ano, tak je to,« myslil si Něchljudov.
Z románu Vzkříšení
Čtenář při četbě Tolstého Vzkříšení musí buď užasnout, zhrozit se i polekat, a procházet s Něchljudovem i Kateřinou život se zatajeným dechem, nebo pro vlastní bezpečí knihu co nejdříve odložit… Nové, revidované a opravené vydání je doplněné o dosud nejkomplexnější poznámkový aparát.
Název |
Vzkříšení |
---|---|
Autor |
Lev Nikolajevič Tolstoj |
Překlad |
J. Rozvoda (s přihlédnutím k překladu Ž. Pohorecké) |
Nakladatelství |
Michal Legelli |
Vazba Před přidáním knihy do košíku vyberte typ vazby kliknutím na Vámi zvolenou variantu. |
e-kniha |
EAN |
9788088329305 |
ISBN |
978-80-88329-30-5 |
Počet stran |
590 |
Rok vydání |
2020 |
Pouze přihlášení uživatelé, kteří zakoupili tento produkt, mohou přidat hodnocení.
DOPRAVA
K expedici našich ručně šitých knih využíváme dopravní společnosti Zásilkovna (Packeta), a to jak v rámci CZ/SK, tak v rámci celé EU i mimo ni. Maximálně si dáváme záležet, aby knihy byly baleny a chráněny tak, aby nedošlo při přepravě - od doby, kdy knihy odesíláme až po dobu, kdy Vám přijdou do rukou - k jakémukoli poškození.
DORUČENÍ
- Doručení na výdejní místo pro CZ/SK
- Doručení domů pro CZ/SK
- V případě objednávky do jiných krajin EU (i mimo ně) nás kontaktujete mailem pro rychlé vyřízení.
- E-knihy jsou ihned ke stažení po zpracování objednávky
Knihy skladem odesíláme obvykle do 24-48 hodin od objednávky (v případě aktuální práce na knize, informujeme zákazníka mailem či telefonicky o přesném datu expedice). Doba doručení trvá povětšinou 24 hodin dle vytíženosti dopravce.
CENA PŘEPRAVY CZ
-
- zásilka do 5 kg 90Kč
-
- zásilka do 5 kg 120 Kč
-
- při platbě nad 3 500 Kč
- při váze balíka nad 5 kg
CENA PŘEPRAVY SK
- zásilka do 5 kg 120Kč
- zásilka do 2 kg 140 Kč
- zásilka do 5 kg 160 Kč
- při platbě nad 3 500 Kč
- při váze balíka nad 5 kg
Související produkty
Sociální otázky
Lev Tolstoj se ve svých úvahách, v knize Sociální otázky, která je jistým pokračováním knihy Co máme tedy dělati, mistrně dotýká příčin otroctví (fyzického i duševního). Kniha dotváří obraz marnosti a neupřímnosti všech politických snah, které můžeme stopovat i v celém následujícím století po Tolstého smrti, ba které o to více se zintenzivňují a zamotávají v gordický uzel, a vzdalují člověka jeho svobodě.
Co máme tedy dělati?
Ve třetím svazku Knihovny LNT zveřejňujeme stěžejní a kompletní dílo Lva Tolstého na téma sociálních otázek: nerovnosti, bídy a snahy o pochopení jejich příčin a možného odstranění. Tolstoj nás na úvod spisu zasvěcuje do vlastních snah po zmírnění bídy, zavádí nás do chudinských čtvrtí Moskvy, aby onedlouho vyšel ze svého vlastního klamu samaritána a zkoumal příčiny a možnosti jejího upřímného odstranění. Tolstého spis není ideologií, nýbrž tvrdou konfrontací prvně autora vůči sobě samému, tak i konfrontací s předsudky učeného názoru o dělbě práce, založené na tezích apologetů každé doby (kapitalistických i komunistických), kteří vždy stáli v opozici vůči zápasu těch, kteří se měli na jejich filosofii „života“, pohodlí a tzv. pokroku podílet.
O životě
O životě, druhý svazek Knihovny LNT přináší čtenáři v novém vydání pohled ruského myslitele na otázky, týkající se života, tedy poměru člověka vůči světu. Na úvahách a nesčetných přirovnáních ukazuje a připomíná Tolstoj každému věky dostupné, rozumné poznání života, oproti zastřenému učení světa – zákoníků (vědců) a farizeů (duchovních). Ukazuje, krom samotné odpovědi, že jak jedni, tak druzí, kteří si přivlastnili výklad života (ve zdánlivě vzájemném nesouladu), neodpovídají na samu otázku života, ba spíše v přímém rozporu k ní odpovídají na vše možné, co je životu zcela vzdálené.
Příběh dvou měst
Příběh dvou měst, historický román z období Velké francouzské revoluce, vrcholné dílo z pera anglického romanopisce Charlese Dickense, právem zaujímá pozici třetí nejčtenější knihy všech dob, oslovující svojí hloubkou, po více jak sto padesát let, každou generaci lidí – i tu dnešní. Sice již není vidu po „madame La Guillotine“, žertovné holičce, přesto zůstává charakteristika postav, osudů a doby stejně aktuální, neboť otroctví, v nejširším slova smyslu, pojistilo se jen svojí „střední třídou“, aby onen očividný zápas a nesoulad života, kdo s koho, měnící za doby francouzské revoluce ulice v potoky krve, již neplál tak zjevně a neohrozil tak zlehka samého Molocha.
Zpověď. V co věřím?
Zpověď. V co věřím? - je dílem, které následuje po autorově zavrhnutí vlastní tvorby (jako byla Anna Karenina či Vojna a mír). A právě zde, v druhé části Tolstého života a jeho literárního působení, vyniká takovou měrou nejen duch člověka, žijící dle pravdy, ale rovněž jeho literární génius. První svazek, nesoucí název: Zpověď. V co věřím? je základním textem a úvodem do Tolstého filosoficko-náboženských a sociálních úvah o smyslu člověka, jeho postavení ve společnosti, o postoji k víře, k člověku a Bohu. Zpověď - V co věřím, vedena precizní analýzou autorova rozumu i srdce, kde podrobuje sebe sama nejpřísnější kritice (a stejně tak i společnost a čtenáře), je jedním z největších odkazů lidského srdce, které může inspirovat dosud nejednoho člověka.
Rozprava o dobrovolném otroctví
Rozprava o dobrovolném otroctví od Étienna de la Boétie, napsaná před 350 lety popisuje výstižně a bez skrupulí podstatu otroctví, v němž se nachází lidé a národy od počátku věků až do dnešních dnů; otroctví, v němž se měnila pouze forma, založená na více či méně zastřeném násilí a klamu a současně dobrovolné spojitosti lidí se samotnými tyrany. Předkládaný titul, jehož součástí je i pět Tolstého statí, prohlubujících téma Boétieho traktátu Rozprava o dobrovolném otroctví (a to: Podstata otroctví, Otroctví naší doby, Požadavky lásky, povídka Kráčejte ve světle a stať Věřte sobě), přináší čtenáři poprvé překlad podle kritického vydání (od dosud známých modifikací textu) a doplněný o nezbytné poznámky.
Občanská neposlušnost (Eseje) [e-kniha]
Občanská neposlušnost a Život bez zásad, nejvýznamnější dvě eseje od Henry David Thoreaua, sepsané před více jak sto sedmdesáti lety, přinášejí jedinečný pohled do duše, naslouchající výlučně zákonu svědomí, která se nehodlá podřídit otroctví doby a vnějším konvencím; duše, odmítající se usadit v čekárně života a na věčnost otálet, až bude pravda v ní již poznaná uznána zároveň i většinou (většinou, které se pravda nadto nikdy nehodí do krámu), aby podle ní mohla „s dovolením“ žít.
Buřičovy řeči
Buřičovy řeči - jeden z nejúdernějších spisů anarchismu všech dob od P. A. Kropotkina - kde jako na drtících úhozech kladiva pukají okovy, mají dodnes co říct člověku. Myšlenky ruského filosofa a anarchisty vůči všemu státnímu pobožnůstkářství, grotesknosti adorované svobody, ujařmenosti člověka, prostituovanému šosáctví zákonodárce: tedy vůči veškeré lži, pozvednuté na tzv. společenský pořádek, nenechávají na ničem nit suchou a jsou stále živá. Při četbě stránky po stránce padají jako na prubířském kameni všechny modly, které se snaží jako chapadla chobotnice podrobit si tělo i duši člověka.
Recenze
Vymazat filtryZatím zde nejsou žádné recenze.